lördag 18 april 2015

Tjäder i betongen

Tjäder, Hedvig Eleonora kyrka, Artillerigatan/Storgatan.
Bingobricka och andra tillbehör.
DET BLEV ETT återfall som betongskådare i dag sedan det upptäckts en tjädertupp på Hedvig Eleonoras kyrkogård. Upptäckten gjordes kl tio på fredagskvällen, men tydligen hade tjädern varit där sedan i onsdags. Jag gjorde mig ingen brådska dit utan dök upp vid kyrkan på Östermalm nån gång mitt på dagen och tjädern var kvar. Den verkade vara i bra skick, plockade skott från en buske eller betade gräs. Tydligen är det här första gången sedan 1911 som en tjäder hittat in till Stockholms city, då var det en hona som befann sig vid Kungsholms kyrka. De verkar gilla den lilla natur som kyrkogårdarna utgör.

I FREDAGS FÖRRA veckan spelade jag fågelbingo. En kompis som bor vid Kyrksjön i Bromma ville introducera sonen till fågellivet i området och vi kom på att det skulle göras i bingoform. Såg man en fågel så kunde den kryssas på brickan. Brorsan med dotter var också med, men ungarna brydde sig inte så noga om att följa reglerna utan sprang mest omkring och gjorde annat. Lika bra det, poängen vad ju ändå att vara ute och njuta.

Tidigare den dagen stod jag ett tag på balkongen för att kolla om jag kunde uppfatta nåt av norrsträcket. En sångsvan sneddade över husen på rätt hög höjd, men en dubbeltrast kom i takhöjd och gick rakt norrut. Kul med trasten, den syntes riktigt bra i morgonsolen och blev 48:e balkongarten.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar